Kunsthall Trondheim
Tidligere utstilling

Hong-Kai Wang
Music While We Work

Kunsthall Trondheim fortsetter høstprogrammet med en presentasjon i to deler av den taiwanske kunstneren Hong-Kai Wang. I sammenheng med Hong-Kai Wangs utstilling vil hun utføre performancen The Broken Orchestra Live in Trondheim på Dokkhuset Trondheim, 9 okt, 2013, 19:00.

Hong-Kai Wang arbeider hovedsakelig med lyd. Hennes kunstneriske virke inneholder prosesser som involverer produksjon og fremføring av lyd, politiske og sosiale kontekster, og ikke minst hvordan lytting er organisert. I flere av hennes stykker har hun tatt i bruk kollektive prosesser, diskusjoner og workshops.

For utstillingen på Kunsthall Trondheim har vi valgt å presentere verket Music While We Work (2011) som ble utviklet i samarbeid med en gruppe pensjonerte arbeidere fra en sukkerfabrikk i kunstnerens hjemby Huwei. Arbeiderne tok opp lyd fra sin tidligere arbeidsplass som danner grunnlaget for en audiovisuell installasjon. Det å jobbe kollektivt med lyd har politiske implikasjoner for Wang; det handler ikke bare om narrativet hvert prosjekt søker å skape, men også om hvem som har kontroll over prosessen. Hun inntar en kritisk posisjon vis-à-vis (det lydlige) dokument og opptaksprosessen.

Installasjonen Music While We Work er presentert sammen med en dokumentar om prosjektets tilblivelse. Vi følger arbeiderne i det de erindrer lydene fra sine egne historier. Med sin forståelse av lydene i fabrikken, oppnådd gjennom den inngående kjennskapen til prosessen og den kollektive erfaringen som de har fått gjennom et langt arbeidsliv, tar de på seg nye roller som formidlere og fortolkere.

I et intervju med Artforum i 2013 uttalte Hong-Kai Wang:

“Min akademiske bakgrunn kommer fra statsvitenskap. Jeg tror at min interesse for lyd kommer fra min selvopplevde sosiale fremmedgjøring i New York som utlending, mens jeg prøvde å lære engelsk. Å prøve å forstå, eller bare spekulere rundt all den forvirrende lyden og informasjonen rundt meg ble veldig viktig for meg. Det ble en form for være på, en daglig tilstedeværelse. Dette er grunnen til at det for meg handler om ideen om lytting som en måte å organisere på.

Vi forstår alle at lytting er en veldig privat og personlig ting, men jeg er faktisk interessert i hvordan lytteopplevelsene kan deles og hvordan vi relaterer til hverandre og forhandler frem forståelser og misforståelser — eller hvordan vi unngår å gjør dette.“

Hong-Kai Wang er basert i Wien. Hun har stilt ut i en rekke land. Hennes verk Music While We Work er for tiden presentert på MOMA, New York, i Soundings: A Contemporary Score. Nylige prosjekt inkluderer What’s the musical consequence of change? på Arnold Schoenberg Center, Wien.