Kunsthall Trondheim
Tidligere arrangement
Filmvisning
17:00–19:00

Feministisk filmkveld: Det avvikende produkt, ved PRISMS

Stillbilde fra Essere Donne, Being Women (1965) av Cecilia Mangini

På 1960-tallet konstaterte den norske filmskaperen Erik Borge at det manglet eksempler av den frie kunstneriske kortfilmen i Norge: det som han definerte som "det avvikende produkt – det rare, det vanskelige, det sinte".

Fredag 24. juni kl. 17 inviterer vi til en kveld i visningsserien Det avvikende produkt med feministiske filmer fra 60- og 70-tallet av Vibeke Løkkeberg og italienske Cecilia Mangini.

Denne kvelden har et særskilt fokus på feministisk film med introduksjon av to filmer som få tidligere har fått muligheten til å se.

Daniella Shreir, grunnlegger og medredaktør av Another Gaze, et tidsskrift om film og feminisme, vil presentere den italienske filmskaperen Cecilia Manginis film om virkeligheten av kvinners liv, i kjølvannet av italias ‘boom economico’, Essere donne (Being Women, 1965). Filmviter Ingrid S. Holtar presenterer den norske regissøren Vibeke Løkkebergs banebrytende film, Abort (1971), som for første gang vises med engelske undertekster.

Visningsserien Det avvikende produkt som nå er kommet til Trondheim har som mål å invitere inn til å spekulere rundt hva som anses som kunstnerisk film i Norge i dag. Til hvert arrangement inviteres gjester til å vise verk de mener er – eller burde bli – sentrale i arbeidet med å vurdere hva eksperimentelle, levende bilder er i en norsk kontekst. Visningsserien arrangeres av det nye initiativet for å fremme alternativ filmkultur PRISMS.

Arrangementet er gratis – hjertelig velkommen!

__

Program

17.00

Introduksjon ved Mike Sperlinger, leder PRISMS

17.10

Abort (Abortion 1971-1972, 40 min, norsk tale engelske undertekster) av Vibeke Løkkeberg

17.55

Essere Donne (Being Women, 1965, 30 min, italiensk tale, engelske undertekster) av Cecilia Mangini

18.30

Daniella Shreir og Ingrid S. Holtar i samtale med Mike Sperlinger om deres valg av filmer til denne visningskvelden. Samtalen vil foregå på engelsk.

__

Om filmene:

Abort (Abortion)
Vibeke Løkkeberg
1971–1972, 40 min., norsk tale, engelsk undertekst

Abort utforsker de sosiale konsekvensene av den norske abortlovgivningen tidlig på 1970-tallet. Dette var den feministiske filmskaperen Vibeke Løkkeberg sin første film som regissør. Filmen binder sammen narrative segment og intervjuer med både leger som støttet retten til selvbestemt abort og med abortmotstandere. I filmens rammefortelling følger vi 16 år gamle Kirsten (Ege Askildsen) fra hun blir gravid og prosessen mot å søke om abort fra abortkomiteen.

Essere Donne (Being Women)
Cecilia Mangini
1965, 30 min., italiensk, engelsk undertekst.

I Italia på 1960-tallet ble kortfilmer som skulle inngå i det landsomfattende kinoprogrammet regulert av et utvalg bestående av produsenter og regissører, kalt Commissione ministeriale. Dette utvalget boikottet og sensurerte flere filmskapere. Derfor ble Essere Donne laget på bestilling fra det kommunistiske produksjonsselskapet Unitelefilm. Unitelefilm hadde henvendt seg til flere venstreorienterte filmskapere for å undersøke kollektive sosiale problem. Resultatet ble en serie intervjuer utført av Cecilia Mangini med kvinnelige arbeidere fra olivenlundene i Puglia til fabrikkene i Milano. Disse kvinnene er ofte filmet mens de jobber hjemme eller på fabrikken, og snakker åpenhjertig om spørsmål som abort, husarbeid, fagforening og boikott.

Cecilia Mangini sier:

«Jeg oppdaget at kvinner er rastløse, ofte åpenlyst misfornøyde med den eksistensielle byrden som tynger dem, og i hemmelighet drevet til å forstå hva som ikke fungerer og hvordan de kan frigjøre seg fra de endeløse straffene som er pålagt dem siden barndommen. En full bevissthet om systemet som straffer dem – dets årsaker, dets grunner – mangler fortsatt. Kvinnene er ubevisst bare i ferd med å bli komplette kvinner. Denne embryoniske situasjonen gjelder meg; det gjelder oss alle; det gjelder til og med de som nekter å vokse. Det skyldes utvilsomt etterpåklokskap og en samtidslesning av Essere donne at jeg nå tror at jeg instinktivt ble drevet til å identifisere meg med dem alle – da jeg kom inn i filmen som olivenplukker i Apulia eller som vever ved veven i nord."

___

Om bidragsyterne:

Ingrid S. Holtar

Ingrid S. Holtar er forsker og foreleser i filmhistorie ved Institutt for kunst- og medievitenskap, NTNU. Hun har nylig levert en avhandling om feministisk filmskaping og feministisk filmkultur i Norge på 1970-tallet.

Daniella Shreir

Daniella Shreir er grunnlegger og medredaktør av det feministiske filmtidsskriftet Another Gaze, og jobber som oversetter av litteratur, skjønnliteratur, kunsttekster og undertekster fra fransk. Hennes oversettelse av Chantal Akermans My Mother Laughs (Silver Press) vant PEN prisen i 2019. For tiden arbeider hun med oversettelse av to bøker, og lanserer, sammen med Missouri Willams en ny utgave av Another Gaze, som er dedikert til tekster om film av kvinner.

Mike Sperlinger

Mike Sperlinger er leder og initativtaker av PRISMS. Han er også professor i skriving og teori ved Kunsthøgskolen i Oslo.

Arrangementet er støttet av Kulturrådet.

Ansvarlig kurator for PRISMS visningskveld på Kunsthall Trondheim er Mette Woller, programkurator.