Kunsthall Trondheim
Tidligere arrangement
Samtale
18:00–18:30

Onlinesamtale: biarritzzz med María Inés Rodríguez

Fotokreditering: biarritzzz, foto av Ariana Nuala. María Inés Rodríguez, foto av P.K. Design: Lauretta Kubbi/Kunsthall Trondheim. Logo design av NODE Berlin Oslo

Velkommen til en online kunstnersamtaleserie, i anledning utstillingen og prosjektet Attention After Technology, som søker å gi innblikk i det toårlige prosjektet gjennom samtaler med de deltagende kunstnerne og prosjektpartnerne. Denne gangen vil kunstner biarritzzz være i samtale med María Inés Rodríguez (Tropical Papers).

Samtalen vil holdes på engelsk, og vil vare i 40 minutter. De siste 10 minuttene vil det være mulig for publikum å stille spørsmål.

Trykk her for å bli med på samtalen via Zoom!


Utstillingen og prosjektet Attention After Technology utforsker hvilke måter algoritmer påvirker oss og hvordan vi kan forestille oss algoritmer annerledes, gjennom nye bestillingsverk av sju internasjonale kunstnere: biarritzzz (Brasil), Vivian Caccuri (Brasil), Shu Lea Cheang (USA/Taiwan), Kyriaki Goni (Hellas), CUSS Group (Sør-Afrika), Femke Herregraven (Nederland) og Berenice Olmedo (Mexico).

biarritzzz (f. 1994, bor og jobber i Recife, Brasil) er en anti-disiplinær transmediakunstner som mener magi og lav oppløsning er viktige motstykker til å leve i hva hun refererer til som nåtidens kosmologiske virkelighetskonflikt. Hun har utstilt blant annet ved Pivô, A.I.R Gallery, The Wrong Biennale, FILE og The Shed NY. Arbeidene hennes er en del av samlingene ved Rhizome Artbase (New Museum), KADIST Foundation, IMS og MIS-SP (Museu da Imagem e do Som de São Paulo).

María Inés Rodríguez er en fransk-colombiansk kurator. Hun er for tiden direktør ved Walter Leblanc Foundation i Brussel og fungerer som curator at large for moderne- og samtidskunst ved MASP – Museu de Arte de São Paulo Assis Chateaubriand. Parallelt er Rodríguez en del av Tropical Papers, et inkluderende kulturelt forum, som hun grunnla i 2005, dedikert til å være en plattform for refleksjon rundt kunst, arkitektur, design og vitenskapelig forskning med aktører fra og i tropene. Hennes karriere inkluderer lederroller ved institusjoner som CAPC Musée d’Art Contemporain i Bordeaux, MUAC i Mexico City, MUSAC i Spania, og Jeu de Paume i Paris. Siden 2017, har hun vært medlem ved Martell Foundations styre i Frankrike, jurymedlem Lise Wilhelmsen Art Award Program 2019–2024 ved Henie Onstad Kunstsenter. Hun er rådgiver for Rijksakademie van Beeldende i Amsterdam og KADIST Foundation i Paris.

Online samtaleserien er et samarbeid med Tropical Papers’ [SUNDAY BRUNCH]. [SUNDAY BRUNCH] er tenkt som et intersesjonelt laboratorium, og er et online møtested hvor vi inviteres til å lytte, observere, dele og gledes over en sensitiv erfaring gjennom bilder, poesi, lyd, matlaging og dansing.

Utstillingsperioden for Athen-utstillingen ved State of Concept Athen er 24. februar – 27. april, 2024.

––––––

Oversikt samtaler

16.11.2023 (12 pm-12.40 pm EST / 6 pm-6.40 pm CET)
Stefanie Hessler (Swiss Institute) med kunstner Shu Lea Cheang og hennes prosjektrådgiver Whit Pow

03.12.23 (12 pm-12.40 pm EST / 6 pm-6.40 pm CET)
Lars Bang Larsen (Art Hub Copenhagen) med kunstnerkollektivet CUSS Group

18.02.24 (12 pm-12.40 pm EST / 6 pm-6.40 pm CET)
María Inés Rodríguez (Tropical Papers) med kunstner biarritzzz

29.02.24 (12.30 pm-1.10 pm EST / 6.30 pm-7.10 pm CET)
iLiana Fokianaki (State of Concept Athens) med kunstner Kyriaki Goni

Prosjektkoordinator: Kunsthall Trondheim
Prosjektet ledes av: Kunsthall Trondheim og Swiss Institute New York
Partnere: Art Hub Copenhagen, Tropical Papers og State of Concept Athens
Assosierte partnere: The Friends of Attention, D. Graham Burnett (Princeton University), Justin Smith-Ruiu (Université de Paris), og Swiss Institute New York
Finansiert av Den europeiske union

Rådgivende utvalg for kunstnerne: Pedro Victor Brandão, Delinda Collier, Kate Crawford, Flavia Dzodan, Whit Pow, Joana Souza
Prosjektambassdør Trondheim: Gulabuddin Sukhanwar

Attention After Technology er finansiert av Den europeiske union, og støttet av IDM Dispenser. Utstillingen i Trondheim var ytterligere støttet av SpareBank 1 SMN, Kulturdirektoratet, Fritt Ord, Mondriaan Fund og IDM Dispenser.