Kunsthall Trondheim
Tidligere arrangement
Symposium
15:30–17:30

Symposium Program: #3 Den nye farmakopéen & den magiske kroppen

Invisibledrum: Trials & Ergot (2021), photo collage

"Det andre symposiet om spirituelle teknologier" ser nærmere på heksekunstens historie i Norge og Europa, og tar for seg kapitaliseringen av helse i middelalderen og ringvirkningene vi ser av det i dag. Symposiet samler kunstnere, etnobotaniske historikere, urtekyndige og forskere fra beslektede felt, og byr på foredrag, paneldiskusjoner, en trolldomsprosessvandring i lokalområdet, ritualistiske performancer og en planteseremoni med utspring i etnobotaniske og animistiske metoder.Symposiet organiseres av Invisibledrum Art Platform i samarbeid med Kunsthall Trondheim og Den norske historiske forening (HIFO). Med støtte fra Trondheim Kommune og Trøndelag Fylkeskommune.

I det tidligmoderne Europa var heksekunster å finne i husholdningen og helsens sfærer. Forfølgelsen av utøverne av disse aktivitetene hadde som formål å kontrollere tro, gamle åndelige tradisjoner og dessuten folkemedisin og healing. Heksekunst er utøvelse av magiske evner, forhekselser og urtekyndighet som bunner i et levende og kroppslig forhold til energi og masse. Dette innbefatter kunnskapen og ferdighetene som kreves for å kommunisere med planter som reelle, levende vesen. Når vi nå står midt i en global helsekrise, stiller vi spørsmålet om hvilke likhetstrekk som finnes mellom trolldomsprosessene i middelalderen og i dag. Hvordan kan vi omtolke nåtidens farmakopéer?

​ ​ ​ ​ ​ ​ ​ ​ ​ ​ ​ ​ ​ ​ ​ ​ ​ ​ ​ ​ ​ ​ ​ ​ ​ ​ ​ ​ ​ ​ ​ ​ ​ ​ ​ ​ ​ ​ ​ ​ ​ ​ ​ ​ ​ ​ ​ ​ ​ ​ ​ ​ ​ ​ ​ ​ ​ ​ ​ ​ ​ ​ ​ ​ ​ ​ ​ ​ ​ ​ ​ ​ ​ ​ ​ ​ ​ ​ ​ ​ ​ ​ ​ ​ ​ ​ ​ ​ ​ ​ ​ ​ ​ ​ ​ ​ ​ ​ ​ ​ ​ ​ ​ ​ ​ ​ ​ ​ ​ ​ ​ ​ ​ ​ ​ ​
Trykk her for fysisk on-site deltakelse på Kunsthall Trondheim

Trykk her for registrering til deltakelse ONLINE via Zoom

The Witch Trials Project

Invisibledrum: Amalia Fonfara, Marita Isobel Solberg, Nazaré Soares og Jessica Ullevålseter, med Aleksandre Smakosz
Performanceforedrag og gruppediskusjon
Varighet: 50 min
Sted: Kunsthall Trondheim og på nett

Dette performanceforedraget fremført av kunstnere tilknyttet Invisibledrum og The Witch Trials Project fremlegger metoder for kunstnerisk utfoldelse som kan reaktivere de grunnleggende kunnskapene om planter og folkemedisin i en urban sammenheng i vår samtid. Intellektuelle besvergelser fremhever kraften i muntlig overlevert kunnskap, utforsker constellation work som metode for å behandle traumer, og gjenoppretter forbindelsen til Akasha-krøniken og kunstnerisk arbeid. Invisibledrum presenterer kollektivets samarbeid med farmakolog og forsker Aleksandre Smakosz om å skape en moderne, mobil farmakopé, en digital pilegrimsreise, et nordisk herbarium og en "svarteliste". Foredraget fremlegger gruppens funn fra historiker og arkeolog Liv Helene Willumsens arbeid og andre historiske kilder.

Invisibledrum er en kunstnerisk forskningsplattform som undersøker holistiske metoder og spirituell teknologi innen kunst og ny økologi. Invisibledrum studerer animistiske tradisjoner innen tverrfaglige kunnskapsfelt, blant annet kunst, kreativ økologi, teknologi, kroppslig situert kognisjon, healingmetoder, spekulativ design, urtelære og etnobotanikk.

Kroppen som et magisk vesen og den mekaniske kroppen i fornuftens tidsalder
Silvia Federici
Foredrag og gruppediskusjon
Varighet: 60 min
Sted: På nett og strømmet på Kunsthall Trondheim

Dette foredraget avdekker de kapitalistiske røttene til visse sosioøkonomiske forhold som hisset opp til heksejakter rundt omkring i Europa. Federici forklarer grunnlaget for disse kvinnefiendtlige reaksjonene, endog drap på kvinner, som en frykt hos menn for kvinners kunnskap, arbeid og makt. Heksekunster og magiske livssyn gjorde seg fortsatt gjeldende under hele middelalderen, tross kirkens forsøk på å bannlyse dem. Heksekunstens kjerne var den animistiske naturoppfatningen som ikke skilte ånd og materie fra hverandre, og derfor anså kosmos som en levende organisme som huset okkulte krefter, og hvori alle elementer hadde sympati for hverandre. Planter, urter, metaller og det meste av menneskekroppen skjulte sine egne dyder og krefter. Å sette en stopper for utøvelsen av disse praksisene var en nødvendig utvikling for den kapitalistiske rasjonaliseringen av arbeid, siden magi fremstod som en ulovlig form for makt og et verktøy for å oppnå det man ville uten å måtte arbeide - en form for arbeidsnekt.

Silvia Federici er en marxistisk-feministisk forsker, foreleser og aktivist fra Italia. Hun er forfatter av den kritikerroste boken Caliban and the Witch: Women, The Body and Primitive Accumulation (New York, Autonomedia, 2004), og har undervist ved forskjellige universiteter i Nord-Amerika og ved University of Port Harcourt i Nigeria. Hun er professor emeritus ved Hofstra University (Long Island, New York).