Kan hørselssansen fungere som en form for synsevne, og kan synsevnen fungere som en form for hørsel? Kan begge disse kunstformene eksistere sammen i tid og rom, uten å måtte inngå kompromiss på vegne av enten det språklige eller det improvisatoriske?
I stillhet og bevegelse er både en danseforestilling og konsert om improvisasjon, og det impulsive møtet mellom musikk og dans. Forestillingen er et samarbeid mellom noen av Norges ledende musikere innenfor improvisasjon og dansere.
Både filosofien og intensjonen bak prosjektet stammer fra John Cage og Merce Cunninghams’ tilnærming til møtet mellom komposisjon og koreografi, musikk og dans i nåtid, som essensielt kan oppsummeres i og med begrepet ‘co existens’ – møtet mellom de to kunstformene. Det vil si at begge kunstutrykkene er autonome i relasjon til hverandre, men de er forbundet med hverandre i tid og rom, samt i en tredje dimensjon: ’betrakteren’, som gjennom forestillingsevnen og fantasien bidrar til å forene begge synsinntrykkene: syn og hørsel, bilde og lyd til ett. En forening som, i følge Cage, på ingen måter satte kompromisser eller tok fra kunstformene deres integritet, følsomhet eller kompleksitet i en språklig tilnærming.
I stillhet og bevegelse er en fortsettelse av det auditive prosjektet «The Space Between», som ble startet på initiativ av perkusjonisten Matilda Rolfsson, som har fordypet seg i relasjonen mellom improvisert musikk og dans gjennom masterstudier på blant annet Institutt for Musikk, NTNU, Trondheim, og Trinity Laban Conservatoire of Music and Dance, London. Sammen med den svenske koreografen Lotta Melin og flere dansere fra London og Berlin, hadde «The Space Between» premiere på Verkstedhallen i Trondheim i 2015.
Medvirkende:
Sunniva Vikør Egenes, dans (NO)
Emilie Thun, dans (NO)
Benjamin Pohlig, dans (D)
Matilda Rolfsson, perkusjon (SE/NO)
Guro Moe, kontrabass (NO)
Heida Mobeck, tuba (NO)
–
Ordinær inngang.