Kunsthall Trondheim
Tidligere arrangement
Samtale
18:00–18:30

Onlinesamtale: Shu Lea Cheang med Stefanie Hessler og Whit Pow

Fotokreditering: Stefanie Hessler, foto av William Laird. Shu Lea Cheang, foto av Taipei Fine Arts Museum. Whit Pow, foto av Dylan Kenseth. Design: Lauretta Kubbi/Kunsthall Trondheim. Logo design av NODE Berlin Oslo

Velkommen til en online kunstnersamtaleserie, i anledning utstillingen og prosjektet Attention After Technology, som søker å gi innblikk i det toårlige prosjektet gjennom samtaler med de deltagende kunstnerne og prosjektpartnerne. Denne gangen vil kunstner Shu Lea Cheang være i samtale med Stefanie Hessler (Swiss Institute New York) og kunstnerens prosjektrådgiver Whit Pow.

Samtalen vil holdes på engelsk, og vil vare i 40 minutter. De siste 10 minuttene vil det være mulig for publikum å stille spørsmål.

Trykk her for å få med deg samtalen via Zoom!

Utstillingen og prosjektet Attention After Technology utforsker hvilke måter algortitmer påvirker oss og hvordan vi kan forestille oss algoritmer annerledes, gjennom nye bestillingsverk av sju internasjonale kunstnere: biarritzzz (Brasil), Vivian Caccuri (Brasil), Shu Lea Cheang (USA/Taiwan), Kyriaki Goni (Hellas), CUSS Group (Sør-Afrika), Femke Herregraven (Nederland) og Berenice Olmedo (Mexico).

Shu Lea Cheang (hun/henne) er en kunstner og filmskaper som utfordrer både kunstsjangre og kjønnsforståelse, og som er basert i Paris. Hun ble hyllet som en pioner innen nettkunst med verket BRANDON (1998-99), det første nettkunstverket som ble bestilt av Guggenheim Museum i New York og innlemmet i deres samling. Cheang representerte Taiwan med 3x3x6 på Veneziabiennalen i 2019. Hun har nylig lansert sin fjerde spillefilm, UKI.

Stefanie Hessler (hun/henne) er en kurator, skribent, redaktør og nåværende direktør for Swiss Institute (SI), en uavhengig ikke-kommersiell institusjon for samtidskunst i New York. Ved SI sentrerer hun og teamet miljøbevissthet i alle fasetter av institusjonen, alt fra endringer som reduserer organisasjonens karbonavtrykk til dens kunstneriske programmering, med den forståelse at denne prosessen er ufullkommen, men presserende.

Whit Pow (dem/dere) er assisterende professor i Institutt for medier, kultur og kommunikasjon ved New York University. Deres bokprosjekt, People Orientations: Toward a Transgender Video Game and Software History, undersøker skjæringspunktet mellom queer og trans medisinsk historie, overvåking og politikk med data- og videospillhistorie.

Online samtaleserien er et samarbeid med Tropical Papers’ [SUNDAY BRUNCH]. [SUNDAY BRUNCH] er tenkt som et intersesjonelt laboratorium, og er et online møtested hvor vi inviteres til å lytte, observere, dele og gledes over en sensitiv erfaring gjennom bilder, poesi, lyd, matlaging og dansing.

––––––

Oversikt samtaler

16.11.2023 (12 pm-12.40 pm EST / 6 pm-6.40 pm CET)
Stefanie Hessler (Swiss Institute) med kunstner Shu Lea Cheang og hennes prosjektrådgiver Whit Pow

03.12.23 (12 pm-12.40 pm EST / 6 pm-6.40 pm CET)
Lars Bang Larsen (Art Hub Copenhagen) med kunstnerkollektivet CUSS Group

28.01.24 (12 pm-12.40 pm EST / 6 pm-6.40 pm CET)
María Inés Rodríguez (Tropical Papers) med kunstner biarritzzz

29.02.24 (12.30 pm-1.10 pm EST / 6.30 pm-7.10 pm CET)
iLiana Fokianaki (State of Concept Athens) med kunstner Kyriaki Goni


Prosjektkoordinator: Kunsthall Trondheim
Prosjektet ledes av: Kunsthall Trondheim og Swiss Institute New York
Partnere: Art Hub Copenhagen, Tropical Papers og State of Concept Athens
Assosierte partnere: The Friends of Attention, D. Graham Burnett (Princeton University), Justin Smith-Ruiu (Université de Paris), og Swiss Institute New York
Medfinansiert av Den europeiske union

Rådgivende utvalg for kunstnerne:
Pedro Victor Brandão, Delinda Collier, Kate Crawford, Flavia Dzodan, Whit Pow, Joana Souza
Prosjektambassdør Trondheim: Gulabuddin Sukhanwar

Medfinansiert av Den Europeiske Union. Synspunkter og holdninger, som kommer til uttrykk, er utelukkende forfatterens/forfatternes og er ikke nødvendigvis uttrykk for Den Europeiske Unions eller Det Europeiske Forvaltningsorgan for Utdannelse og Kulturs (EACEA) offisielle holdning. Verken den Europeiske Union eller EACEA kan holdes ansvarlig for dem.

Utstillingen på Kunsthall Trondheim er i tillegg støttet av SpareBank 1 SMN, Kulturdirektoratet, Fritt Ord, Mondriaan Fund og IDM Dispenser.