Denne paneldiskusjonen på nett vil ta for seg rollen oppmerksomhet spiller i rasemessig rettferdighet. Oppmerksomheten vår er en av vår tids mest verdifulle handelsvarer. Vi lever i en oppmerksomhetsøkonomi der vår evne til å være oppmerksomme på noe er av interesse både innen pedagogikk, markeds- og til og med krigføring. Vi utsettes for stadig mer teknologisk inntrenging, og hva vi vier vår oppmerksomhet til, og hvordan, er ikke bare et psykologisk, fysiologisk og tekno-vitenskapelig spørsmål, men også et viktig sosialt og politisk spørsmål.
Klikk her for gratis reigstrering til Zoom-seminaret
Mer informasjon om seminaret finner du her.
Panelet består av spesialister innen medie- og informasjonskunnskap, kommunikasjonsstudier, statsvitenskap, jus og kunst, og deltakerne vil diskutere de rasemessige aspektene av teknologi og datainnsamling. Diskusjonen vil gå inn på hvem som former oppmerksomhetsøkonomiens teknologi og plattformer og deres underliggende koder, samt hvem som påvirkes, både på godt og vondt, av disse. Sammen vil panelet drøfte sinne, tilskuerens rolle, aktivisme og dessuten kraften som ligger i å gi eller holde igjen oppmerksomhet for sosial rettferdighet.
Med i panelet er Sonali Chakravarti, som har forsket på hvordan vår moralske utdanning har lært oss å verdsette den partiske tilskuerens rolle, og på hvilke måter dette påvirker vårt forhold til sinne og rettferdighet. I boken Sing the Rage utforsker Chakravarti dette spørsmålet ved å se på hva som fulgte i kjølvannet av misgjerningene under apartheid i Sør-Afrika gjennom Sannhets- og forsoningskommisjonen (1996–1998). Sarah J. Jackson ser nærmere på hvordan media, journalisme og teknologi blir brukt av og representerer marginaliserte folkegrupper, og hvordan kommunikasjon med utspring i svarte, feministiske og aktivistiske fora bidrar til fremskritt i USA. Lisa Nakamura deler sin kunnskap som hun har tilegnet seg gjennom flere tiårs forskning på krysninger mellom digitale medier og rase, kjønn og seksualitet, og, i senere tid, makten som ligger i utfrysningskultur (cancel culture). Panelet vil ledes av Stefanie Hessler, direktør ved Kunsthall Trondheim og kurator med fokus på spørsmål om teknologi og økologi med interseksjonell feminisme som perspektiv. En kort lydintervensjon kalt How Deep is My Love? av kunstner Isabel Lewis vil innlede diskusjonen.
Kunsthall Trondheim er medvert for panelet Race, Power, and the Politics of Attention som del av seminaret «Attention – History, Philosophy, Science», som organiseres av Princeton Universitys studieprogram History of Science og Davis Center. Seminaret har som formål å historisere og stille spørsmål ved oppmerksomhetsøkonomien gjennom tverrfaglige undersøkelser.
___
Om deltakerne:
Sonali Chakravarti er Associate Professor of Government ved Wesleyan University. Arbeidet hennes rundt temaet rettferdighet i sine styrkende, gjengjeldende og omskapende former har hatt fokus på sannhetskommisjoner, rettferdighet i etterkant av folkemord og det amerikanske jurysystemet. Chakravarti er forfatter av bøkene Sing the Rage: Listening to Anger after Mass Violence (2014) og Radical Enfranchisement in the Jury Room and Public Life (2019). Artikkelen «Wanted: Angela Davis and a Jury of Her Peers» skal publiseres i en nært forestående utgave av tidsskriftet Political Theory. I tillegg til i akademiske tidsskrifter har tekstene hennes vært på trykk i Jacobin, Nation, Salon og Boston Review.
Sarah J. Jackson er Presidential Associate Professor ved University of Pennsylvania og Co-Director ved Media, Inequality & Change Center ved University of Pennsylvanias Annenberg School for Communication. Hun ble i 2020 Carnegie-stipendiat, og forsker på hvordan media, journalisme og teknologi brukes av og representerer marginaliserte folkegrupper. Hun har skrevet bøkene Black Celebrity, Racial Politics and the Press (2014) og #HashtagActivism: Networks of Race and Gender Justice (2020), og er redaktør og styremedlem i Communication Theory, Women’s Studies in Communication og Political Communication. Jackson er også med i rådgivende styrer ved Center for Critical Race and Digital Studies samt Social Science Research Councils MediaWell-prosjekt.
Lisa Nakamura er instituttleder ved Digital Studies Institute og Gwendolyn Calvert Baker Collegiate Professor of American Culture ved University of Michigan. Hun har skrevet flere bøker om temaene rase, kjønn og Internett. Hennes nyligste utgivelse var Racist Zoombombing (Routledge, 2021, med medforfatterne Hanah Stiverson og Kyle Lindsey) og Technoprecarious (Goldsmiths/MIT, 2020, under Precarity Lab).
Stefanie Hessler er en kurator, forfatter og redaktør. I sitt arbeid har hun et fokus på økologi, teknologi og utvidede definisjoner av liv og ikke-liv med interseksjonell feminisme som perspektiv. Hessler er direktør ved Kunsthall Trondheim, kurator av den 17. MOMENTA-biennalen i Montreal (2021), og gjesteforskningsstipendiat ved Westminster University i London. Et utvalg nylige kuratoriske prosjekter: «Down to Earth» ved Gropius Bau/Berliner Festspiele, Berlin (2020); «Joan Jonas: Moving Off the Land II» ved Ocean Space, Venezia (2019); den 6. Athen-biennalen (2018); og, sammen med D. Graham Burnett, symposiet «Practices of Attention» ved den 33. São Paulo-biennalen (2018). Hennes monografiske bok Prospecting Ocean ble utgitt av The MIT Press og TBA21–Academy i 2019.
Isabel Lewis er en dominikansk-amerikansk kunstner som har hatt base i Berlin siden 2009. Hun har bakgrunn i litterær kritikk, dans og filosofi, og har skapt et kunstnerisk format hun kaller hosted occasions: deltakelsesbaserte opplevelser som omfatter assemblager av dans, lyd, lukt og dekor i heterotopiske sosiale møter. Lewis’ arbeider har blitt fremvist internasjonalt på teatre, musikkfestivaler og samtidskunstinstitusjoner, bl.a. Tanz Im August ved Hebbel Theather (HAU 1) i Berlin, Kunsthalle Basel, Tate Modern i London, Dia Foundation i New York og Ming Contemporary Art Museum i Shanghai.