Før den offisielle åpningen av utstillingen Attention After Technology fredag 13. oktober har vi gleden av å invitere deg til å bli med på en samtale mellom tre av kunstnerne i utstillingen og kuratorene Stefanie Hessler og Katrine Elise Agpalza Pedersen.
Dørene til utstillingen åpner kl. 17.00 og fra kl. 17.30 kan du møte kunstnerne biarritzzz, Femke Herregraven og Berenice Olmedo når de presenterer sine helt nye verk laget spesielt for utstillingen. Her vil du få muligheten til å få innblikk i deres prosess med å skape helt nye verk, som startet med onlinemøter hvor kunstnerne diskuterte sine ideer med kuratorene, prosjektets tilknyttede partner The Friends of Attention (et uformelt nettverk av medlemmer fra ulike kreative disipliner) og med hverandre, samt rådgivere kunstnerne selv valgte for å utvikle sin research. Rådgiverne som bistod i arbeidet har bakgrunn fra ulike fagområder, blant annet informasjonsteknologi og kunstig intelligens, visuelle kunstfag og teknologistudier med queer- og transperspektiver.
Samtalen foregår på engelsk, og er gratis og åpen for alle.
Velkommen <3
___
Biografier
biarritzzz (f. 1994, bor og jobber i Recife i Brasil) er en anti-disiplinær transmediakunstner som mener magi og lav oppløsning er viktige motstykker til å leve i nåtidens kosmologiske virkelighetskonflikt. Hun har utstilt blant annet ved Pivô, A.I.R Gallery, The Wrong Biennale, FILE og The Shed NY. Arbeidene hennes er del av de faste samlingene ved Rhizome Artbase (New Museum), KADIST Foundation, IMS og MIS-SP (Museu da Imagem e do Som de São Paulo). biarritzzz’ videoinstallasjon undersøker ulike taktikker, alt fra mørklegging til hypervisibilitet, samt spenninger mellom privatliv og overeksponering, via memes av brasilianske baile funk-koreografier skapt av TikTok-brukere.
Femke Herregraven (f. 1982) fokuserer i sine arbeider på påvirkningen abstrakte verdisystemer har på økosystemer, historieskriving og enkeltpersoners liv. Basert på research innen denne tematikken skaper hun nye karakterer, historier, objekter, skulpturer, lyd, video og installasjoner. I sine nyeste verk utforsker hun konseptualisering av fremtiden som en «katastrofe», og bruker stemmen, luftveiene og koding for å se nærmere på disse kalkulerte og inntektsgenererende mulighetene som hjemsøker våre sosiale, biologiske og teknologiske økosystemer. Femke Herregravens verk i utstillingen knytter sammen problemstillinger rundt stemme, pust, sykdom og død til kunstig intelligens. Verket utforsker maskinlæringsprogrammer som tar utgangspunkt i språk, og fraværet av språk i menneskelig vokalisering under sykdom, som faller utenfor spekteret av standardisert kommunikasjon.
Berenice Olmedo (f. 1987 i Oaxaca i Mexico) bor og jobber i Mexico by i Mexico.Berenice er kjent for sine skulpturer og kinetiske objekter, som ofte består av blant annet proteser og ortoser. De sammensmeltede kroppsdelene utfordrer forestillinger om hva som utgjør et helt menneske, og retter søkelyset mot de politiske dimensjonene tilknyttet funksjonsnedsettelse, sykdom og omsorg. Kunstneren tar for seg standardiserte forventninger til menneskekroppen og undersøker i hvilken grad eksterne hjelpemidler er nødvendige for menneskets eksistens. Gjennom gjenbruk av former og materialer fra medisinfeltet utfordrer hun etterstrebelsen av effektivitet og sømløs perfeksjon fremfor en mer fysisk, politisk og eksistensiell opplevelse av samtiden. Berenice Olmedos verk i utstillingen viser en projeksjon, som kommer ut av et keratometer (et apparat som brukes til synsundersøkelser), tar et dypdykk ned i vår vedvarende tillit til synssansen også i det digitale rom. Olmedo bruker slørete syn som en metafor for å kaste lys over overvåkningskapitalismens bruk av biometrisk identifisering og problemstillinger rundt profilering og datavern.
Stefanie Hessler er kurator, skribent, redaktør og nåværende direktør for Swiss Institute (SI), en uavhengig ikke-kommersiell institusjon for samtidskunst i New York. Ved SI sentrerer hun og teamet miljøbevissthet i alle fasetter av institusjonen, alt fra endringer som reduserer organisasjonens karbonavtrykk til dens kunstneriske programmering, med den forståelse at denne prosessen er ufullkommen, men presserende. Tidligere, som direktør for Kunsthall Trondheim i Norge, ledet Hessler den kritikerroste forskningsbaserte utstillingen Sex Ecologies, og redigerte det medfølgende kompendiet om skeive økologier, seksualitet og omsorg i mer-enn-menneskelige verdener (med Seed Box og MIT Press, 2021). Hessler var gjesteforsker ved Westminster University i London, kurator for TBA21–Academy i Wien og London, og gjesteprofessor i kunstteori ved Royal Institute of Art i Stockholm. Utvalgte prosjekter som uavhengig kurator inkluderer den 17. MOMENTA-biennalen, Sensing Nature, Montreal (sjefkurator); Joan Jonas: Moving Off the Land II, Ocean Space, Venezia; symposiet Practices of Attention, den 33. São Paulo-biennalen (medkurator); den 6. Athen-biennalen (medkurator); og Tidalctics, TBA21–Augarten, Wien. Hessler er forfatteren av Prospecting Ocean (The MIT Press, 2019), og har redigert over et dusin bind inkludert Tidalectics: Imagining an Oceanic Worldview through Art and Science (The MIT Press, 2018) og Life Itself (Moderna Museet og Koenig Books, 2016). Hessler er et grunnleggende medlem av Gallery Climate Coalition (GCC) New York, fungerer for tiden i rådgivende styre for Institut Valencià d'Art Modern (IVAM), og utgjør en del av "On Seeing Editorial Collective" mellom The MIT Press og Brown University Library.
Katrine Elise Agpalza Pedersen (f. 1988) er kunsthistoriker og kurator med base i Trondheim, Norge. Hun har en mastergrad i kunsthistorie fra UiO. Hennes kunsthistoriske forskning har ofte sentrert seg rundt kroppen i performative sammenhenger og dens kunstneriske strategier. Pedersen var fungerende direktør ved Kunsthall Trondheim mai–desember 2022, hvor hun holder stillingen som kurator. Pedersens kuratoriske praksis fokuserer på perspektiver som kombinerer alternative virkeligheter, spiritualiteter, kunnskapssystemer og teknologi; samt andre narrativ som har fått lite fokus gjennom vestlig kunsthistorie. Hun har nylig utforsket temaer som diasporisk opphav, nevroplastisitet og hukommelse – motivert av hennes egne erfaringer som andregenerasjons filippinsk innvandrer i Norge. Pedersen er nestleder i Norsk Kuratorforening.
__
Prosjektkoordinator: Kunsthall Trondheim
Prosjektet ledes av: Kunsthall Trondheim og Swiss Institute New York
Partnere: Art Hub Copenhagen, Tropical Papers og State of Concept Athens
Assosierte partnere: The Friends of Attention, D. Graham Burnett (Princeton University), Justin Smith-Ruiu (Université de Paris), og Swiss Institute New York
Medfinansiert av Den europeiske union
Rådgivende utvalg for kunstnerne: Pedro Victor Brandão, Kate Crawford, Flavia Dzodan, Whit Pow, Joana Souza
Prosjektambassdør Trondheim: Gulabuddin Sukhanwar
Kuratorisk team
Kunsthall Trondheim:
Katrine Elise Agpalza Pedersen, Kurator og prosjektleder Attention After Technology (med Stefanie Hessler, Swiss Institute New York)
Liz Dom, Projektmanager Attention After Technology
Kaja Grefslie Waagen, Produsent og kommunikasjonsansvarlig
Art Hub Copenhagen:
Lars Bang Larsen, Leder av Art & Research
Rose Tytgat, Prosjektkoordinator
Susanne Hviid, Administrativ direktør
Jacob Fabricius, Kunstnerisk direktør
Fafaya Mogensen, Prosjektmanager
Marie Braad Larsen, Kurator
Nikolaj Phillipsen, Arrangementskoordinator
Stine Nørgaard Lykkebo, Kommunikasjonsmanager
Jan Mäkelä Wallin, Økonomi
Tropical Papers:
María Inés Rodríguez
Mariana Vieira Marcondes
Andres Sandoval Alba
Yu Hsiaoh Hwei
State of Concept Athens:
iLiana Fokianaki, Grunnlegger og direktør
Konstantina Melachrinou, Produksjonmanager og presseansvarlig
Swiss Institute New York:
Stefanie Hessler, Direktør, kuratorisk konsept og prosjektleder Attention After Technology (med Katrine Elise Agpalza Pedersen, Kunsthall Trondheim)
Alison Coplan, Seniorkurator og programansvarlig
Medfinansiert av Den Europeiske Union. Synspunkter og holdninger, som kommer til uttrykk, er utelukkende forfatterens/forfatternes og er ikke nødvendigvis uttrykk for Den Europeiske Unions eller Det Europeiske Forvaltningsorgan for Utdannelse og Kulturs (EACEA) offisielle holdning. Verken den Europeiske Union eller EACEA kan holdes ansvarlig for dem.
Utstillingen på Kunsthall Trondheim er i tillegg støttet av SpareBank 1 SMN, Kulturdirektoratet, Fritt Ord, Mondriaan Fund og IDM Dispenser.