I Susanne M. Winterlings soloutstilling, som åpnet 7. september 2022, er det en usynlig kraft som trer frem i rollen som protagonisten. I de senere årene har Winterling undersøkt de kulturelle, biologiske og medisinske aspektene ved temperatur. I hens nyeste arbeid fremstilles varme som en kraft som ofte er usynlig for det menneskelige øye, men som likevel får kropper til å dirre – like så mye fra frykt som av begjær – og landskap til å overgi seg til tørke eller forvandles til aske.
Denne elementære kraften er ikke kun ødeleggende, men kan også bistå i helbredelse. Winterlings undersøkelse av varme tar utgangspunkt i banebrytende utvikling innenfor biomedisinsk forskning: bakterier som blir utstyrt med nanopartikler som gjør dem i stand til å bære medisin. Overføringen av medisin via bakterier kan bli stimulert gjennom temperatur, slik at behandlingen kan leveres målrettet på innsiden av våre kropper.
Utstillingen A threshold-game of proximity, cluster and heat bygger videre på kunstnerens undersøkelser av rollen varme kan ha i relasjonen mellom mennesker og mikroorganismer. Utstillingen knytter seg til jordens landskaper mens den undersøker intimiteten mellom kropper på tvers av arter – i dette tilfellet mennesker og bakterier. Utstillingen inviterer publikum til å reflektere over våre ulike gjensidighetsforhold som kanaliseres gjennom varme.
Takk til:
Dr Simone Schürle-Finke, Ahmad Esmail, Denise Ferreira da Silva, Stefanie Hessler, Schering Stiftung Berlin, spesielt Christina Landbrecht, ETHGlobal, Bjørnar Sporsheim, Institutt for klinisk og molekylær medisin ved NTNU, Cellular & Molecular Imaging Core Facility (CMIC) ved NTNU, Direktoratet for internasjonalisering og kvalitetsutvikling i høgare utdanning (Diku), Empty Gallery Hong Kong, Ivan the terrible, Whitehead Institute MIT, arbeidsgruppen til Dark Matter, Anti Matter and Condensed Matter https://dmamcm.susannewinterling.com, ARIKA, TBA21-Academy, Anne Karin Furunes, The Responsive Biomedical Systems Lab ved ETH Zürich, spesielt Daphne Asgeirsson, Tinotenda Gwisai, Simone Hersberger, Nima Mirkhani, Thuy Trinh Nguyen, Anna Scheeder, og Thomas Valentin, Vitensenteret i Trondheim, RADIUS CCA Delft, spesielt Eva Burgering og Sergi Rusca.
––––
Under utstillingsperioden vil Winterlings verk planetary loop of gravitation (2018) presenteres i planetariet til Vitensenteret i Trondheim fredag 16. september kl. 21.30–23.00, og søndag 25. september kl. 15.30–16.15.
Utstillingen er støttet av Kulturrådet, Trondheim kommune, Billedkunstnernes Vederlagsfond og The Institut für Auslandsbeziehungen (Institute for Foreign Cultural Relations, ifa) og Fritt Ord.
Susanne M. Winterling (født i Rehau) er en kunstner som bor og jobber i Trondheim, Norge og Berlin, Tyskland. Nylige utstillinger og prosjekter inkluderer RADIUS CCA, Delft (2022), MOMENTA Biennale de l’image (2021), Schering Stiftung, Berlin (2021), Kunstverein Freiburg* (2020), Project 88, Mumbai *(2019), Parrotta Contemporary Art, Köln (2019), Empty Gallery, Hong Kong (2018). Siden 2017 har Winterling arbeidet med det pågående kunstneriske prosjektet https://planetarysensing.com som undersøker bioluminescens og siden 2019 har hen vært en del av arbeidsgruppen Dark Matter, Anti Matter and Condensed Matter https://dmamcm.susannewinterling.com. De ble tildelt stipendiatstilling ved Durham University’s Institute of Advanced Study, UK, 2021/2022.
*Med The Kalpana (Goutam Ghosh, Susanne M. Winterling, Bodhisattva Chattopadhyay)