Har du noen gang hatt noen i livet ditt som har vært fullstendig avhengig av deg? Eller har du noen gang vært fullstendig avhengig av en annen? Utstillingen Kinship ved Kunsthall Trondheim er en gledesfylt fremstilling av et slikt bånd gjennom historien om en kunstner og en hund. Utstillingen består av tegninger, malte skulpturer og et nytt bestillingsverk: en installasjon med hundre malte keramikkobjekter som strekker seg over utstillingsrommets to etasjer. Kinship inviterer deg til å reflektere over ditt eget avhengighetsforhold med andre og å omfavne ditt indre dyr.
Kunstner Emilie Louise Gossiaux møtte London, en gul labrador retriever, for første gang dagen etter sin 24- årsdag. London kom inn i Emilies liv tre år etter at hun mistet synet som følge av en trafikkulykke. I de over ti årene som har gått siden da har London vært Emilies førerhund, men også hennes nære følgesvenn og muse.
I Kinship følger publikum en sti av keramiske skulpturer i ulike farger og størrelser. De er inspirert av utformingen på tyggeleker for hunder fra merket Kong – snømannlignende gummifigurer bestående av stablede kuler som ofte fylles med hundegodt. Idet man følger stien, presenteres Emilies kunstnerskap gjennom en rekke vignetter. Gjennom det ene kunstverket etter det andre kartlegges samspillet mellom Emilie og Londons liv og kroppsformer. Tegningene og skulpturene blir en hyllest til deres felles erfaringer, og sammen blir de en sammensveiset enhet – et supervesen som overskrider hierarkiske grenser.
Foruten å hedre båndet mellom de to utfordrer Kinship skillet mellom folk med og uten funksjonshindringer, så vel som mellom mennesker og dyr, ved å belyse vår gjensidige avhengighet og koevolusjon. Disse temaene er en respons på Emilies personlige erfaringer med umenneskeliggjøring og diskriminering når hun ferdes ute med London. Kinship åpner for nye perspektiver som kan fremme mer empati og respekt for både dyr og såkalte «crip»-individer*. Utstillingen oppfordrer oss til å revurdere måten vi betrakter og behandler andre arter på, og understreker behovet for inkludering og anerkjennelse av et mangfold av livsformer. For imøtekomme dette, fyller Emilie sitt kunstnerskap med dypfølt «disability pride»† og fokus på moralske spørsmål om dyrs rettigheter. Hun peker på likhetene mellom aktivisme for folk med funksjonshindringer og dyrevelferd, og understreker at samfunnets behandling av ikke-menneskelige vesener ofte reflekterer dets bredere holdninger til funksjonshindringer. Det sensoriske aspektet av kunstnerens verk, som er formet gjennom hukommelse og berøring, oppmuntrer publikum til å oppleve kunst på en alternativ måte, noe som reflekterer det taktile forholdet kunstneren har med London. Hver tegning og skulptur blir en feiring av deres felles reise og et vitnesbyrd om det vakre som ligger i båndet mellom dem og i det ordløse språket mellom arter – kjærlighet og tillit.
Kunsthall Trondheim tilbyr for første gang både synstolking og en brailleguide i forbindelse med utstillingen, som er kunstnerens første separatutstilling i Europa.
_____
*«Crip», som er slang for «cripple» på engelsk, er et bekreftende begrep brukt av det funksjonsnedsatte miljøet for å uttrykke stolthet over mangfoldige identiteter, og for å motsette seg ableisme og undertrykkelse i kampen for funksjonsnedsattes rettigheter og likestilling.
†«Disibility pride» innebærer å omfavne, feire og finne verdighet i hele sin person, inkludert funksjonsnedsettelser.
BIO:
Emilie Louise Gossiaux (f. 1989, New Orleans, USA) er en kunstner som utforsker hukommelse, sosial persepsjon og berøring, ofte med temaer knyttet til hennes synshemming og hennes forhold til sin følgesvenn, en gul engelsk labrador retriever ved navn London. Gjennom skulptur, tegning og installasjon undersøker hun hvordan vi forstår og samhandler med verden, og utfordrer tradisjonelle forestillinger om tilgjengelighet hvilke sanser vi bruker for å oppleve kunst.
Gossiaux har en BFA fra Cooper Union for the Advancement of Science and Art og en MFA fra Yale School of Art. Hun presenterte nylig sin første store soloutstilling Other-Worlding, på Queens Museum i New York City, og har deltatt i viktige gruppeutstillinger som Crip Time på Museum für Moderne Kunst Frankfurt og Greater New York på MoMA PS1. Gossiaux har mottatt flere priser, inkludert et Joan Mitchell Fellowship, Cooper Unions Ida Applebroog Grant, Kennedy Center’s VSA Prize for Excellence og et Jerome Foundation Fellowship. Arbeidene hennes har blitt omtalt i The New York Times, The New Yorker, The Wall Street Journal, The Paris Review, Art in America og ArtReview, blant andre. Hun bor og arbeider i New York City.
_____
Utstillingen er støttet av Kulturrådet, Fritt Ord og SpareBank 1 SMN Samfunnsutbytte.
Kinship er kuratert av Adam Kleinman, med Katrine Elise Agpalza Pedersen, og Joe Rowley.
Kunsthall Trondheim vil gjerne takke:
London og Kirby Kersels; Christoph Platz-Gallus og Carlota Gomez ved Kunstverein Hannover; Unge Funksjonshemmede og Oda Oftung; Trondheim RAMM; Sarah Cho og Hayley Blackstone (Queens Museum) og Lukas Flygare (Museum MMK Für Moderne Kunst) – det fantastiske mennesket og kunstneren Emilie, å jobbe med deg har fått oss til å vokse.
Kunstneren vil gjerne takke:
De to store kjærlighetene i livet hennes, partneren, omsorgspersonen og sjelevennen, Kirby, og hennes følgesvenn, hunden London – deres kjærlighet vil alltid inspirere meg. Spesielt takk til Sculpture Space i NYC, Christoph Platz-Gallus og Carlota Gomez fra Kunstverein Hannover, og teamet på Kunsthall Trondheim, Katrine, Kaja, Joe og Adam!