Kunsthall Trondheims høstprogram avsluttes med en utstillingsperiode som presenterer et utvalg av verk som bruker tekst og poetisk språk på forskjellige måter. Utstillingens tredelte hovedverk Redwood (2008-9), Hemvist (2009) og Kraftverk (2009-10), av den svenske forfatteren Lotta Lotass, er opprinnelig produsert for internett og publisert som en løpende serie over et par år. I utstillingen viser vi en filmversjon satt sammen av de tre verkene med tekstene lest av fire stemmer.
Alle de tre verkene bygger på kunstnerens postkortsamling. I den første, Redwood, møter vi bilder av enorme redwoodtrær, arbeidsmenn og deres historier. Postkortene fra det tidlige tjuende århundre er en type dokumentarisk fotografi som viser livet og arbeidet på den tiden, men samtidig befinner de seg — med den håndkolorerte og flekkede overflaten — på grensen mellom virkelighet og en mer drømmeaktig tilstand, som tilfører mening også utenfor det dokumentariske innholdet. I tillegg veksler tekstene mellom det faktiske og det ikke helt virkelige, selv om deler av teksten beskriver i detalj verktøyene og veien mot seier over de store trærne. Den samme tosidigheten finnes også i verkets andre to deler: så vel Hemvist, bilder av mentalsykehus som Kraftverk er bilder på det overveldende og fremmede, og samtidig et bilde på ønsket i samfunnet vårt om å temme og nyttiggjøre seg av det. Bildene forteller også historien om hvordan bruken av postkort har endret seg gjennom årene og setter dermed fokus på en del av medial historie som ofte blir oversett.
Den svenske kunstneren Peter Thörneby, presenterer to verk: Italics (2011) og vegginstallasjonen Inverse Night Sky (2009). I en samtale med poeten Martin Högström (publisert i magasinet OEI #59) beskriver Peter Thörneby Italics som ”et skulpturelt objekt som kan relateres til diktsamlingen. Den er som en liten scene, hvor ord og fraser reagerer på hverandre. Eller som et torg, et offentlig sted hvor forskjellige ting skjer: noen er angrepet mens andre blir kurtisert.” Han sier også at han lette etter ”en måte å arbeide med tekst på som ikke har så mye med skriving å gjøre”, og en tekst som oppstår i ”en type samtidighet, som minner om den måten man leser et bilde på”.
Lotta Lotass ble født i Borsheden, Västerdalarna i 1964. Hun bor og arbeider i Gøteborg. Siden 2009 har hun vært medlem av det Svenske akademiet. Lotta Lotass arbeider er produsert 2009 av Göteborgs Poesifestival og kunstneren selv (Stemmer: Viktoria Folkesson, Pär Luttropp, Lars Väringer og Sabina Ögren). Peter Thörneby ble født i Stockholm i 1973 hvor han i dag bor og arbeider. Han designet Kunsthall Trondheims første logo.
—
På åpningskvelden presenterer vi et poesiprogram med høytlesning av Peter Thörneby, Kristin Berget og Kaisa Aglen. Arrangementet er et samarbeid med Norsk Forfattersentrum Midt-Norge, og avslutter en dag med poesi i Trondheim.
Tidligere på dagen er du velkommen til en forelesning om samtidspoesi på Trondheim Folkebibliotek av Trond Haugen (Nasjonalbiblioteket) og høytlesning av Ingrid Storholmen og Terje Dragseth.
Kristin Berget (1975) debuterte i 2007 med diktsamlingen Loosing Louise. Hun fulgte opp med Der Ganze Weg i 2011, før Hennes Ansikt kom ut i 2013. Bøkene har gjort henne til et av landets mest anerkjente lyrikere. Berget skriver forbilledlig om vanskelige temaer som språk, identitet og kjønn. Kaisa Aglen (1985) debuterte i 2012 med Kvar i kroppen sit ingenting, en fragmentert og varsom undersøkelse av nærhet og fravær. Boka ble godt mottatt, og Aglen har fått ord på seg for å være en av de mest spennende unge poetene.