Høstens filmprogram Labyrinten, rommet og den rake linjen på Kunsthall Trondheim avsluttes med Tomislav Gotovacs Straight Line (Stevens-Duke) fra 1964. I likhet med de andre filmene i serien skildrer den noe hverdagslig og viser gaten og det offentlig rom. I Gotovacs film befinner vi oss på en trikk som beveger seg gjennom byen i en rett linje. Filmen likner en av de første filmatiske sjangrene — ”the travelogue” — som ble lagd for å utdanne og underholde publikum med bilder fra fjerne, eksotiske steder.
Straight Line (Stevens-Duke) tilhører en strukturell trilogi dedikert til Duke Ellington og regissøren George Stevens. Kunstneren bruker et kamera med vidvinkellinse plassert på framsiden av trikken, noe som viser trikkesporene og passerende gater i et kontinuerlig filmbilde. Gatelivet sett fra sporvognen fremstiller et ordinært gatebilde, som kan oppfattes eksotisk i dag femti år etter innspilling. Dermed kan filmen fortsatt oppfylle kravet til den originale ”travelogue”.
I likhet med flere av kunstnere som var aktive i Øst-Europa i løpet av 60- og 70-tallet hadde Tomislav Gotovac en interesse i de små dagligdagse gestene, til tross for at hans kreative metoder hadde en radikal tilnærming og en konseptuell utgangspunkt. Han har inkludert seg selv og hans kropp i sine performancer og i andre verk. Gotovac er kjent som den første til å opptre i en happening i Jugoslavia (Zagreb, 1967) og den første til å utføre en streaking (Belgrad, 1971). Hans performancer ble ofte realisert i det offentlige rom, og var besto av enkle aktiviteter, som for eksempel barbering eller å rydde gatene.
Tomislav Gotovac var født i Sombor, Serbia, i 1937 og døde i Zagreb, Kroatia i 2010. I 2011 representerte Gotovac Kroatia i Venezia biennalen.
Takk til Kontakt. The Art Collection of Erste Group, Wien.