Liv Bugge, Umbilical Fire, 2025, stillbilde. Tokanals film, farge, lyd, 10’. Produsert for Kunsthall Trondheim. Courtesy kunstneren.
Hvordan former våre ideer om energi – fra industriell kraft og oppvarming til elektrisitet, transport og produksjon – vår forståelse av erotikk, slektskap og natur? I Umbilical Fire utforsker Liv Bugge de subtile, men samtidig dype båndene som knytter disse kreftene sammen på tvers av menneskelige og ikke-menneskelige sfærer. Gjennom nye bestillingsverk, inkludert film, installasjon og trykk, sammen med tidligere arbeid om tematikken, inviterer kunstneren oss til å revurdere disse tilsynelatende separate systemene som dypt beslektet.
I det vi fortærer restene av forhistorisk liv som brensel, og samtidig setter fremtidige generasjoner i fare, gransker Bugge vår historiske gjeld til fortiden og våre moralske forpliktelser overfor de som ennå ikke er født. Med utgangspunkt i Norges sammensatte historie – fra dets fiskeri og maritime tradisjoner til dets nyere oljeformue – utfordrer Umbilical Fire vårt forhold til naturressurser og reproduksjon gjennom tidene, inkludert selve handlingen å bygge nasjonal identitet.
Utstillingens scenografi sentrerer seg rundt det den nye filmen, og trekker publikum inn i et slående landskap av 3D-printede leireskulpturer og tegninger laget ved å trykke leire på papir. Bugges skulpturer og tegninger avdekker undersjøiske oljefelt i Norge, og avslører bokstavelig og metaforisk det som ligger skjult under overflaten. Gjennom denne kombinasjonen avdekker kunstneren også energiselskapenes forsøk på «grønnvasking» og «lillavasking», inkludert å gi oljekilder navn etter nordiske feministiske og folkloristiske skikkelser.
Umbilical Fire er del av 2025 iterasjonen av Hannah Ryggen Triennale, et samarbeidsprosjekt på tvers av flere av Trondheims kunstinstitusjoner. Den kommende triennalen utforsker temaet «mater» – det latinske ordet for mor – som knytter biologisk moderskap med vår kulturarv og fysiske verden, og speiler hvordan det moderlige er dypt vevet inn i vårt språk gjennom ord som «materialitet», «materie» og «moder jord». I utforskningen av denne tematikken, presenterer Umbilical Fire et symbolsk nautisk tau spunnet av saue- og hundeull som vever sammen narrativ om olje som modernitetens «morsmelk», Bugges personlige historie om å vokse opp i en familie med sledehunder, og arven etter Hannah Ryggen, og hennes politisk engasjerte billedvev.
_______
Umbilical Fire er støttet av Bergesenstiftelsen, Fritt Ord, SpareBank1 SMN Samfunnsutbytte, Sparebankstiftelsen – SMN, Kulturrådet, Fond for lyd og bilde, Billedkunstnernes Vederlagsfond og Kunsthøgskolen i Oslo.
Hannah Ryggen Triennale er initiert av Nordenfjeldske Kunstindustrimuseum. Samarbeidspartnere er: Dropsfabrikken, Kjøpmannsgata Ung Kunst (K-U-K), Kunsthall Trondheim, Trondheim kunstmuseum, Trøndelag senter for samtidskunst, og Ørland/Bjugn Kunstforening.
Umbilical Fire er kuratert av Adam Kleinman og Katrine Elise Agpalza Pedersen.