Nåværende utstilling

Å så Somankidi Coura
Et skapende arkiv
En utstilling uttenkt av Raphaël Grisey, i samarbeid med Bouba Touré
Med arbeider av Raphaël Grisey, Bouba Touré, Kaddu Yaraax og Sidney Sokhona
7. februar – 28. april, 2019

Bouba Touré husker fortsatt den dagen, i 1940-årene, da det franske kolonistyret beordret bønder i Mali til å betale skatt med penger i stedet for naturalier. Dette var et viktig skritt i prosessen av den altomfattende endringen av det lokale landbruket fra familiedrevne småbruk til industrialiserte fabrikker. Her ble såkalte ”cash crops” dyrket med tvangsarbeid og eksportert ut av landet. Kolonistyrets landbrukspolitikk utarmet jorden og det resulterte i at landbruket ble enda mer utsatt for de menneskeskapte tørkeperiodene, som fortsatt preger regionen.

Da en voldsom tørkeperiode rammet Sahel-regionen, i det nordlige Afrika, på begynnelsen av 1970-tallet reiste Bouba Touré og mange andre til Frankrike for å arbeide og dermed hjelpe sine familier økonomisk. Her opplevde mange migranter dårlige levevilkår. Sammen med de voksende solidaritetsbevegelsene i Paris på denne tiden klarte de å skape oppmerksomhet rundt migrantenes vanskelige situasjon. På samme tid skapte de en ny forestilling i migrantmiljøet om å dra tilbake til Mali, og ta et oppgjør med den kolonialistiske landbrukspolitikken ved å dyrke avlinger til selvforsyning og for salg. Gjennom organisasjonen ACTAF (Cultural Association of African Workers in France) reiste Touré og andre migranter tilbake til Mali i et forsøk på å skape et fellesskap rundt bærekraftig landbruk. Dette fellesskapet eksisterer fortsatt og heter Somankidi Coura (Nye Somankidi).

Raphaël Grisey har samarbeidet med Bouba Touré i mer enn 10 år med å skape, samle og distribuere arkivmateriale. Sammen kartlegger de forbindelser mellom landbruk, marginaliserte grupper, politiske bevegelser og skapende kollektiv på tvers av historiske epoker og landegrenser gjennom film, foto, dokumenter og publikasjoner.

Utstillingen er en mulighet til å spore veksten av frøene som denne mikrohistoriske begivenheten har sådd. Vi får innblikk i lite afrikansk landbrukskollektiv som peker frem mot fremtidige måter å skape fellesskap på, men vi får også mulighet til å reflektere over bildeskaperes rolle i fortellingen av marginaliserte historier. Det å ta vare på bilder kan være like viktig som å ta vare på jorden.

I samarbeid med Bouba Touré har Raphaël Grisey produsert en omfattende publikasjon med grundig informasjon om historien bak arkivet, som vil være tilgjengelig i utstillingen. For en dypere forståelse av utstillingen oppfordres det til å dykke ned i denne.

I løpet av utstillingsperioden arrangeres det samtaler i lys av Trondheimregionens landbrukspolitikk og koloniale historie. I forbindelse med utstillingen, og i samarbeid med workshopen Figuring Fallow Time ved LevArt, er det planlagt en omvisning av kunstnerne Raphaël Grisey, Bouba Touré og Mouhamadou Diol, et foredrag av Shela Sheikh og en screening av filmen Káddu Beykkat, Letter from My Village av Safi Faye, enten 3. eller 4. april (dato vil bli bekreftet). Workshopen Figuring Fallow Time vil holdes sammen med Bouba Touré og Mouhamadou Diol fra Kaddu Yaraax (de undertryktes teater), Dakar, Senegal, og andre gjester på LevArt, Levanger, 5. – 7. april. Med metoder fra de undertryktes teater vil workshopen fokusere på det politiske ved nordiske og Sahelske agropastorale økosystemer, migrasjon og oversettelse av lokal kunnskap, nykolonialistisk vold og klimaendringer.

Følg med på nyhetsbrev, nettsider og sosiale medier for mer informasjon.

Raphaël Grisey er født i Paris i 1979. Han arbeider med PhD-prosjektet ”Collectivities in Becoming” ved Kunstakademiet i Trondheim. Grisey har skapt film og samlet arkivmateriale i samarbeid med grupper i bl.a. Mali og Brasil.