Spotify
Kunstner Korakrit Arunanondchai i samtale med Katrine Elise Agpalza Pedersen, kurator Kunsthall Trondheim
11. februar åpnet Kunsthall Trondheim utstillingen Songs for dying – Korakrit Arunanondchais første soloutstilling i Norge. I utstillingen undersøker Arunanondchai spøkelset som en metafor på undertrykte og tilsidesatte historier. Han ser på den offentlige håndteringen av traumatiske og voldelige hendelser og ettermælet til ofrene og politiske figurer som fremtrer like utilgjengelige og hevet over de levende som et spøkelse. Slik undersøker Arunanondchai spøkelset som en sosial, levd virkelighet.
Arunanondchai har produsert en ny video som har verdenspremiere i utstillingen. Videoen, som deler sin tittel med utstillingen, er et bestillingsverk av den 13. Gwangju-biennalen i Sør-Korea, Han Nefkens Foundation i Spania og Kunsthall Trondheim. I tillegg til spøkelset, er ideen om åndemedium sentral i utstillingen og i den nye videoen. Dette kommer ut av Arunanondchais interesse for terskelen mellom verdener, både som en ide, men også som noe som finnes i ulike objekter og opplevelser.
I videoverket, samt i installasjon og maleri, forener kunstneren det personlige og nære med det spirituelle, det teknologiske, animistiske trossystem, politikk og globale narrativ. I videoverket er ideen om spøkelset aktiv på flere plan: Som et nærvær som oppløser den lineære oppfatningen av tid gjennom å gjøre fortiden levende og pulserende i nåtiden, som et alternativt kunnskapssystem, som et bilde på usynlige strukturer og som en metafor på hvordan alle ting, både kropper og ånder, er knyttet sammen som et fellesskap i et større hele.