Kunsthall Trondheim
Tidligere arrangement
Samtale
13:00–14:00

Samtale: Ghost Stories – Voices of trauma, resistance and care in Southeast Asia

Korakrit Arunanondchai: Songs for dying (2021), stillbilde. HD-film, 30'. Bestillingsverk av den 13. Gwangju-biennalen, Han Nefkens Foundation og Kunsthall Trondheim. Courtesy Korakrit Arunanondchai, Bangkok CityCity Gallery, Bangkok, Carlos/Ishikawa, London, C L E A R I N G New York / Brussels

Arrangementet Ghost Stories – Voices of trauma, resistance and care in Southeast Asia vil finne sted kl. 13.00–14.00 (CET) online. Arrangementet er gratis men krever forhåndsregistrering.

––––––

Deltagere:
Cosmin Costinas
May Adadol Ingawanij
Seong-nae Kim

Samtalen vil modereres av:
Katrine Elise Pedersen, Carl Martin Faurby

––––––

Gjennom Korakrit Arunanondchais nye film Songs for dying (2021) som har verdenspremiere i hans utstilling på Kunsthall Trondheim, følger vi stemmene til sjamanistiske og spirituelle praksiser og stemmene knyttet til de pågående studentdemonstrasjonene for sosial rettferdighet i Sørøst-Asia gjennom kunstnerens undersøkelse av åndemedium – voktere av terskelen mellom det hellige og det verdslige.

Songs for dying utforsker kunstneren ideen om åndemedium (spirit medium) gjennom stemmene til de kvinnelige sjamanene på øya Jeju og gjennom studentdemonstrantenes bruk av popkulturelle referanser i de pågående demonstrasjonene i Thailand.

Arrangementet Ghost Stories byr på en samtale mellom Seong-nae Kim, som har forsket på hvordan sjamanistiske praksiser helbreder og byr på forsoning etter traumer og vold, spesielt i relasjon til massakren på Jeju i 1948, og Cosmin Costinas, som har kuratert en lang rekke med forskningsbaserte utstillinger som knytter vår tids sosiale dynamikker sammen med Sørøst-Asias historiske bakteppe.

Kunstneren har hatt et særlig fokus på undersøkelser av åndemedium i sin praksis de senere årene. For å se nærmere på dette vil May Adadol Ingawanij dele sin forskning på ritualistiske filmpraksiser i Nordøst-Thailand hvor filmutstyr, som ble lagt igjen etter Vietnamkrigen, har blitt brukt til utendørs filmvisninger for spøkelser.


––––––

Bioer:

May Adadol Ingawanij er skribent, kurator, lærer og professor i filmkunst ved University of Westminster hvor hun er en del av ledelsen for Centre for Research and Education i Arts and Media. Hun arbeider med desentraliserte historier og genealogier i filmkunst; avantgardisk arv i Sørøst-Asia; former for potensialitet i samtidige kunstneriske og kuratoriske praksiser; estetikk og sirkulasjonen av kunstneres bevegelige bilde, kunst og uavhengige filmer i, rundt, og utenfor Sørøst-Asia. Nylige publikasjoner inkluderer artikler om Korakrit Arunanondchai, Karrabing Film Collective, Nguyen Trinh Thi, og Araya Rasdjarmrearnsook. Kuratoriske prosjekter inkluderer Animistic Apparatus, og Lav Diaz: Journeys. May skriver en bok med tittelen Animistic Medium: Contemporary Southeast Asian Artists Moving Image.

Cosmin Costinas (f. 1982, Romania) er daglig leder og kurator ved Para Site, Hong Kong siden 2011. Han var gjestekurator for Dakar-biennalen (2018), kurator av Dhaka Art Summit (2018), medkurator av den 10. Shanghai-biennalen (2014), kurator ved BAK, Utrecht (2008-2011), medkurator av den 1. Ural Industrial Biennial, Jekaterinburg (2010), og redaktør av documenta 12 magasinene, Kassel (2005–2007). På Para Site ledet Costinas institusjonens store utvidelse og flytting til nytt hjem i 2015, og kuraterte eller medkuraterte utstillinger inkludert blant annet An Opera for Animals (2019); A beast, a god, and a line (reiste til Dhaka Art Summit ‘18, TS1/The Secretariat, Yangon, og Museum of Modern Art in Warszawa, 2018 og Kunsthall Trondheim 2019); Soil and Stones, Souls and Songs (reiste til MCAD, Manila og Jim Thompson Art Center, Bangkok, 2016-2017); Afterwork (reiste til ILHAM, Kuala Lumpur, 2016-2017); og A Journal of the Plague Year (reiste til The Cube, Taipei, Arko Art Center, Seoul, og Kadist Art Foundation og The Lab, San Francisco, 2013-2015). Han var medforfatter av romanen Philip (2007) og har redigert og bidratt med tekster til flere bøker, magasiner, og utstillingskataloger og har forelest ved flere universiteter og institusjoner over hele verden.

Seong-nae Kim er for tiden professor emeritus i religionsvitenskap ved Sogong University, Seoul. Hun er grunnleggende sjefsredaktør av Journal of Korean Religions (JKR), det eneste engelskspråklige akademiske tidsskriftet dedikert til studiet av koreanske religioner, som ble lansert høsten 2010 av Institute for the Study of Religion ved Sogong University. Under oppholdet ved Harvard-Yenching Institute (2015-2016) forsket og arbeidet hun med sitt bokmanuskript, foreløpig med tittel Violence and Cultural Memory in Korea. Gjennom å trekke inn samtidsspørsmål om vold og minner i Asia utforsker hennes forskning måten arven etter Jeju-massakren, også kjent som Jeju 3. april-hendelsen på øya Jeju, og Koreakrigen overføres gjennom generasjoner og gjenskapes i post-memory praksiser i forbindelse med minnesmarkeringer og slektskap. Hennes første bok på koreansk, Han’guk Mugyo ui Munhwa Inryuhak [Cultural Anthropology of Korean Shamanism] (2018, Sonamu Pub.). Hennes første bok på koreansk, Han’guk Mugyo ui Munhwa Inryuhak [Cultural Anthropology of Korean Shamanism] (2018, Sonamu Pub.), ble tildelt i 2020 Yim Sok-jae Prize for akademisk prestasjon innen det antropologiske felt. Nylige publikasjoner inkluderer“Placing the Dead in the Postmemory of the Cheju Massacre in Korea,”Journal of Religion (University of Chicago Press, Vol.99, No.1, Jan 2019) og kapitlet “Memory Politics and a Women’s Sphere in Korea” i det redigerte bindetGender, Transitional Justice and Memorial Arts: global perspectives on commemoration and mobilization, redigert av Jelke Boesten og Helen Scanlon (Routledge, 2021).