Hannah Ryggen Triennale 2022 presenterer kunstnere og verk som på ulike måter kan sees i lys av arven etter tekstilkunstner Hannah Ryggen (1894–1970). Med anti-monumentet som tematisk inngang, erstattes nedfelte sannheter med et mangfold av alternativer. I denne boka utforsker kuratorene og inviterte forfattere Ryggens billedtepper og samtidskunstnernes arbeider i triennale utstillingene, noe også det rike billedmaterialet formidler.
Hannah Ryggens aktivistiske holdninger til hierarkiske strukturer evner fortsatt å konfrontere. Kunsten hennes åpner for dynamiske lesninger, samtidig som den punkterer fascistiske ideologier og overlever når betong faller. Dette potensialet og styrken i hennes tekstile anti-monument.
Bidragsytere:
Anne Bitsch, Johan Børjesson, Nina Gjølgasæther, Sissel Guttormsen, Stefanie Hessler, Solveig Lønmo, Marthe Minde, Katrine Elise Pedersen, Cathrine Hovdahl Vik, Marianne Zamecznik
Redigert av Solveig Lønmo
Utgitt av Nordenfjellske Kunstindustrimuseum, Kunsthall Trondheim, Trondheim Kunstmuseum, K-U-K and Ørland/Bjugn Art Society
Denne boken er gjort mulig gjennom generøs støtte fra:
Bergesenstiftelsen
Fritt ord