Årets Hannah Ryggen Triennale tar i bruk anti-monumentet som et prisme for å utforske den anerkjente tekstilkunstnerens arv gjennom dialog med tretti utvalgte samtidskunstnere. For første gang siden oppstarten i 2016 samarbeider Nordenfjeldske Kunstindustrimuseum med andre sentrale kunstinstitusjoner i Trondheim om triennalen: Kunsthall Trondheim, Trondheim kunstmuseum, K-U-K, samt Ørland/Bjugn Kunstforening.
Kunsthall Trondheims bidrag til Hannah Ryggen Triennale 2022 er den internasjonale gruppeutstillingen Unweaving the binary code. Gjennom verkene til elleve samtidskunstnere utforsker utstillingen arven etter den politiske og feministiske kunstneren Hannah Ryggen (1894–1970) og den viktorianske matematikeren Ada Lovelace (1815–1852), som er ansett som pioneren innen dagens dataprogrammer. Lovelace anerkjente potensialet i hullkortene brukt i Jacquard-vevstolene, som fungerer gjennom enkle kommandoer av hull eller ikke-hull. Hun overførte dette til kode bestående av nuller og enere som vi fortsatt bruker i datamaskiner i dag.
Utstillingen ser på det binære systemet i veving og koding, som til stede i varp- og veftkomponentene i veving, Jacquard-vevstolens hulkort og i datakodingens nuller og enere. Veving har tradisjonelt sett vært betraktet som en feminisert aktivitet og har av den grunn blitt dårligere verdsatt og lønnet enn andre former for arbeidskraft, mens datamaskiner er enn i dag hovedsakelig maskulinisert. Gjennom den vestlige kunsthistorien har veving blitt avfeid som et håndverk og sett ned på sammenlignet med kunst. Ryggen var en av de mest inspirerende stemmene som stilte spørsmål ved dette skillet mellom kunst og håndverk.
De utstillingene kunstnerne, på hvert sitt vis, både viser til og leter etter måter å overskride disse og andre binære systemer på: mannlige og kvinnelige kjønn i vestlige kulturer, natur og kultur, organisk og teknologisk, dem og oss. Utstillingen Unweaving the binary code spør fra dagens perspektiv om hvilke tankesett vi kan mane frem som opphever dyade skiller til fordel for mer komplekse, mer sammenvevde og mer rettferdige forhold.
Kunstnerne i utstillingen:
Mercedes Azpilicueta (Amsterdam, Nederland/Buenos Aires, Argentina)
Charlotte Johannesson (Skanör, Sverige)
Ann Lislegaard (Tønsberg, Norge/København, Danmark)
Tabitha Nikolai (Portland, Oregon, USA)
Allison Parrish (New York, USA)
Thania Petersen (Cape Town, Sør-Afrika)
Pearla Pigao (Oslo, Norge)
Hannah Ryggen (Ørland, Norge)
Marilou Schultz (Mesa, Arizona, USA)
Danielle Brathwaite-Shirley (London, Storbritannia/Berlin, Tyskland)
Himali Singh Soin (London, Storbritannia/Delhi, India)
Vaimaila Urale (Avondale, Tāmaki Makaurau, New Zealand)
Uformell rådgivende gruppe:
Letizia Jaccheri, Professor Institutt for datateknologi og informatikk, NTNU og Torbjørn Karl Svendsen, Direktør NTNU Digital og professor, Institutt for elektroniske systemer, NTNU
Takk til:
Monica Reitan; Tone Hansen; Caroline Heron (Forma Arts and Media); Jenny Stretton (Durban Art Gallery); Lucille de Vos, Leigh Bassingthwaighte, Jean Butler (SMAC Gallery), Joel Furness, Sabel Gavaldon (Gasworks); Nella Franco, Alex Bennett (Hollybush Gardens); Steffen Wesselvold Holden, Håvard Stamnes (Nordenfjeldske Kunstindustrimuseum); Martins Inramningar och Prints; Cosmin Costinas; Angeliki Tzortzakaki; Ida Vie (TYVEN Trondheim); Johanna Zanon, Lise Stang Lund (Norske Kunsthåndverkere); Tone Rasch (Norsk Teknisk Museum)
En særlig takk til Posten Moderne.
Et program med offentlige arrangementer vil akkompagnere utstillingene gjennom våren/sommeren, inkludert en panelsamtale i samarbeid med Posten Moderne om fremtiden til kunstinstitusjonene i Trondheim og den sentrale betydningen av samarbeid.
En utstillingskatalog utgitt sammen med Archive Books vil lanseres til sommeren, og inneholder nyskrevede tekster og bildedokumentasjon fra utstillingene i Hannah Ryggen Triennale.
Tre separate prosjektutstillinger vil også pågå parallelt med hovedutstillingen, med kunstnere basert eller med tilknytning til Trondheim, lanseres gjennom sommeren, med støtte fra Posten Moderne:
25. mars – 30. april Karin Aurora Lindell (Klæbu)
12. mai – 12. juni Grete Neseblod (Oslo, fra Trondheim)
23. juni – 7. august Matilde Westavik Gaustad (Trondheim)
Unweaving the binary code – Hannah Ryggen Triennale er muliggjort gjennom sjenerøs støtte fra Bergesenstiftelsen, Sparebankstiftelsen SMN og SpareBank 1 SMN Samfunnsutbytte.
De tre separate prosjektutstillingene er støttet av Posten Moderne.