I anledning årets Hannah Ryggen Triennale presenterer Kunsthall Trondheim tre separate prosjektutstillinger med kunstnere tilknyttet Trøndelag.
Hannah Ryggen Triennalen startet som et initiativ av Nordenfjeldske Kunstindustrimuseum i 2016. I år er flere sentrale kunstinstitusjoner i Trondheim med i triennalen for første gang: Kunsthall Trondheim, Trondheim kunstmuseum, K-U-K og Ørland / Bjugn Kunstforening. Vi tar denne landemerkebegivenheten som en mulighet til å fremheve den dynamiske kunstscenen i regionen gjennom arbeidet til tre kunstnere som anvender tekstil i sin praksis på forskjellige måter:
Karin Aurora Lindell (25. mars – 30. april) fokuserer på tekstilindustriens sosiopolitiske kontekst; Grete Neseblod (12. mai – 12. juni) undergraver og stiller spørsmål ved hjemmets sfære gjennom subkultur, og Matilde Westavik Gaustad (23. juni – 7. august) trekker linjer mellom arkitektur, modernisme og veving.
De tre separate prosjektutstillingene pågår parallelt med utstillingen Unweaving the binary code ved Kunsthall Trondheim (25. mars – 7. august) som utforsker sammenhengen mellom veving og koding, og søker å overkomme binære systemer gjennom arbeider av samtidskunstnere.
Neste soloprosjektutstilling ut er med Matilde Westavik Gaustad og åpner torsdag 23. juni.
25. mars – 30. april Karin Aurora Lindell (Klæbu)
12. mai – 12. juni Grete Neseblod (Oslo, fra Trondheim)
23. juni – 7. august Matilde Westavik Gaustad (Trondheim)
Karin Aurora Lindell
Karin Aurora Lindell er født 1955 i Huskvarna, Sverige og bor og arbeider i Klæbu i Trondheim. Hennes kunstproduksjon stammer fra hennes erfaringer gjennom livet – hennes barndom, omgitt av syersker, og senere egen karriere i tekstilindustrien og arbeid som skredder. Hennes praksis er basert på det arbeidet, for det meste kvinnelige, tekstilarbeidere gjør over hele verden gjør ved symaskinen. I 2022 vises hennes verk i Contextile biennalen 2022 i Portugal. I de seneste år har verkene hennes blitt stilt ut ved Trøndelagsutstillingen, 2021; Trøndelag senter for samtidskunst, 2015; Levanger kunstforening 2018; Trondhjem Kunstforening, 2012.
Grete Neseblod
Grete Neseblod er født i 1980 i Trondheim, og bor på Nesodden. Neseblod har mastergrad fra Kunsthøgskolen i Oslo fra 201. Hennes praksis diskuterer kompleksiteten i begrepene «omsorg» og «mor». Hun har hatt en rekke separatutstillinger, bl.a. på Kunstplass i 2021 og 2016; Østfold kunstsenter,2020; SOFT Galleri 2017; Levanger Kunstforening, 2017; og Onomatopee, Nederland, 2018. Hun har deltatt på flere gruppeutstillinger, bl.a. Telemarksgalleriets Fanesak 2018; Akershus Kunstsenter Sub 2018 og vist ved Høstutstillingen i 2014, 2015 og 2019.
Matilde Westavik Gaustad
Matilde Westavik Gaustad er født i 1987 i Trondheim, hvor hun bor og arbeider. Hun er billedkunster med mastergrad fra Det Kongelige Kunstakademi i København fra 2016. Gaustad arbeider med håndvevd tekstil og videoverk, og fokuserer på de merkelige og til tider ubehagelige aspektene ved forholdet mellom mennesker, dyr og teknologi. Hennes arbeider har nylig vært vist på Heimdal Kunsforening, 2022, Høstutstillingen i 2021 og 2018; Kunstmuseet Nord-Trøndelag, 2019; Nils Aas Kunstverksted, 2018; BOA, Norway, 2019, og Kunsthal Charlottenborg, København, 2016. Hennes verker inngår i samlinger av KORO, Kunstmuseet NordTrøndelag og Oslo kommunes kunstsamling.
Separatprosjektutstillingene presenteres med støtte fra Posten Moderne.
Karin Aurora Lindell – Teppefall er støttet av Kulturrådet, Norske Billedkunstneres Vederlagsfond og Trondheim kommune.
Grete Neseblod – Capacity for Care er støttet av Kulturrådet.
Matilde Westavik Gaustad – Inferno er støttet av Kulturrådet, Norske Billedkunstneres Vederlagsfond og Trondheim kommune.