Kunsthall Trondheim

"Revisiting Genesis" av Oreet Ashery

Episode 1: Lysbildepresentasjonen, telefonsamtalen

Episode 2: DuckDuckGo, vennskap

Episode 3: Puter, digitalt testament & fot

Episode 4: M&S kakefabrikk, Swindon

Episode 5: Arkiv, avatarer

Episode 6: Charles Keene College, Leicester

Episode 7: Lysbildepresentasjon, sopp, dusj

Episode 8: Bambi, døden online

Episode 9: Våre sykepleiere

Episode 10: Dora, Amy, Genesis

Episode 11: Faller fra hverandre

Episode 12: Bønn, luftdanser

Oreet Asherys Revisiting Genesis (2016) tar form av en online-serie på tolv episoder og som en enkanals full-lengde film. Mens onlineserien presenteres på Kunsthall Trondheims nettsider under utstillingsperioden til gruppeutstillingen Who Wants to Live Forever?, kan filmen i sin helhet oppleves i utstillingen på Kunsthall Trondheim.

Revisiting Genesis blander fiktive dialoger og intervjuer med mennesker med reelle livsbegrensende tilstander fra det virkelige liv. Verket utforsker digitale og kommende dødsteknologier, sosiale nettverk, omsorg og feministiske reinkarnasjoner av kvinnelige kunstnere.

Full rollebesetning og takkeliste

Sangtekst, "Episode 12: Bønn, luftdanser"

––––


Oreet Asherys film følger blant annet to sykepleiere i deres møter med personer med reelle livsbegrensende tilstander. Verket dreier seg om spørsmålet om hvordan filmens protagonister ønsker å fremstilles digitalt etter døden. Kommersialiseringen av døden er en relativt ny industri. Selskap tilbyr blant annet online tjenester som bevarer digitale eiendeler gjennom å plassere dem i trygge online hvelveller skaper selvkomponerte lysbildepresentasjoner med bilder fra livet, som kan aktiviseres gjennom en QR-kode på gravstøtten eller skaper personlige og interaktive avatarer. Grensene mellom fiksjon og virkelighet i Revisiting Genesis er uklare: Mens noen karakterer spiller seg selv, opptrer andre som fiktive. Enkelte følger manus mens andre improviserer, men alle de digitale tjenestene som presenteres i filmen er reelle kommersielle tjenester. I tillegg til å ta for seg temaer som vennskap, pleie/omsorg og arbeidsliv, gir Asherys film innblikk i hvordan nåtidens digitale teknologi åpner opp for liv etter døden, noe som utfordrer vår grunnleggende forståelse av døden og dens endelighet: gjennom vår data kan vi leve evig. Gjennom mangfoldigheten i filmens karakterer – i forbindelse med etnisitet, rase, kjønn, alder og språk – belyses den sentrale problemstillingen om hvem som har tilgang på denne digitale udødeligheten, hvorfor er det viktig? Burde udødelighet kun være et gode for de privilegerte?

Revisiting Genesis (2016), stillbilde. Enkanals film og onlineserie på 12 episoder, 95’21". Courtesy kunstneren