Offentlig domene-fotografi av familieportrett, mor og barn.
Hvordan endrer nye teknologier måten vi lager bilder på, hvem som blir representert i dem, og hvordan vi ser oss selv som samfunn? Før digitale kameraer og smarttelefoner hadde tidlig fotografi sine unike utfordringer. Utstillingen Hidden Mothers undersøker en fascinerende praksis fra 1800-tallet da det å ta portrettbilder av et barn var ensbetydende med behovet for å skjule moren i åpent syn. Siden tidlige kameraer krevde at motivene forholdt seg helt urørlige – noen ganger i flere minutter – holdt mødre barna sine stødig mens de selv ble dekket med mørkt stoff eller plassert bak møbler. Resultatet? Tildekkede mødre, som underlige spøkelsesaktige skikkelser, dukker opp ved siden av deres perfekt poserende barn i familieportrettene.
Disse portrettene forteller to kontrasterende historier. På overflaten fanger de dyrebare bilder av barn fra en tid da samfunnet nettopp hadde begynt å betrakte barndommen som noe spesielt—samme periode som folk begynte å kjempe mot barnearbeid. Men ser man nærmere, avslører de noe utilsiktet: mødrenes essensielle, men ofte usynlige arbeid. Selv om disse kvinnene var ment å forsvinne fra bildene, gjenstår spor av deres tilstedeværelse som mørke, draperte former, delvise skikkelser eller svake konturer i ytterkantene.
Disse fotografiene fanger denne motsetningen. Selv når det tidlig moderne samfunnet forsøkte å skjule mødrenes daglige arbeid, bevarte disse bildene utilsiktet bevis på deres betydningsfulle rolle. Forsøket på å viske ut disse kvinnene fra fotografiene skapte et varig vitnesbyrd om deres tilstedeværelse, kjærlighet og arbeid.
Kuratert av Adam Kleinman og Joe Rowley.
Hidden Mothers er en av tre roterende miniutstillinger som kompletterer Liv Bugges soloutstilling Umbilical Fire. Alle fire utstillingene er skapt av og presentert ved Kunsthall Trondheim i sammenheng med Hannah Ryggen Triennalen 2025. 2025-utgaven av Triennalen utforsker kollektivt temaet «mater» (latin for mor og roten til ord som «materie» og «materiale») på tvers av Trondheims kunstinstitusjoner, og knytter begrepene morskap og omsorg til produksjonen av kulturarv og materialitet i seg selv. Initiert av Nordenfjeldske Kunstindustrimuseum, inkluderer det samarbeidsbaserte Triennale-programmet dedikerte presentasjoner ved Dropsfabrikken, Kjøpmannsgata Ung Kunst (K-U-K), Trondheim kunstmuseum, Trøndelag senter for samtidskunst og Ørland/Bjugn Kunstforening, samt ved Kunsthall Trondheim.