Har du noen gang følt at du lever i noen andres drøm? I Sin Wai Kins første soloutstilling i Norge, Man’s World, utfordres publikum til å vurdere hvordan virkeligheten formes av historiefortelling – ikke bare gjennom hvilke historier som fortelles, men også gjennom hvem som forteller dem og hvordan. Gjennom tre sammenkoblede filminstallasjoner avdekker utstillingen historiefortelling som en konstruktiv verdensbyggende kraft som aldri er nøytral.
I utstillingen møter publikum fire ulike karakterer, alle spilt av kunstneren: «Wai King», «V Sin», «The Storyteller» og «The Mask». Det første som publikum møter i utstillingsrommet er verket Essence (Digital Display) (2024), en satirisk salgspresentasjon med Wai King som merkevareambassadør for en konseptuell herreduft som gir løfter om selvrealisering. Deretter får publikum oppdage et nytt bestillingsverk satt i et simulert TV-studio, hvor en sci-fi situasjonskomedie, The Time of Our Lives (2024), utspiller seg foran et «live» studiopublikum. Her deler tre av utstillingens karakterer scene for å iscenesette komiske og subversive akter som spenner fra hverdagslige møter til kosmiske betraktninger. Den siste filminstallasjonen, The Fortress (2024), følger en ensom figur som kontemplerer den historiske, vitenskapelige og sosiale konstruksjonen av arketypen «mann» og splitter seg i to karakterer, Wai King og The Mask. Filmen, som er innspilt i Lahore, Pakistan, bruker dramatiske fremføringer og øvingssekvenser for å utforske temaer som kunnskap, makt og identitet på grensen mellom det menneskelige og det umenneskelige.
Kunstverkene i Man's World vever sammen ulike innflytelser, fra science fiction og kantonesisk opera til shakespearesk monolog, for å utfordre tradisjonelle antakelser om politikk, tid og virkelighet.
Gjennom Man's World utforsker Sin Wai Kin presserende spørsmål: Er virkeligheten bare en iscenesatt performance? Hvem får sette scenen, og til hvilken hensikt? Er våre begjær, håp og fantasier våre egne, eller er de nedarvede manus om hvem vi burde bli? Publikum inviteres til å se forbi draperiet, under lag av sminke, hud, muskler og kostymer – til å sette spørsmålstegn ved hva som ligger i kjernen i hvordan vi fremfører oss selv.
Sin Wai Kin (f. 1991, Toronto, CA) vekker fantasien til live gjennom historiefortelling i bevegelige bilder, performance, tekst og trykk. Med utgangspunkt i erfaringer med å befinne seg mellom binære kategorier skaper kunstneren alternative verdener for å beskrive levde erfaringer av begjær, identifikasjon og bevissthet.
––––
Utstillingen er støttet av Fritt Ord, SpareBank1 SMN Samfunnsutbytte, og Kulturrådet.
Man’s World er organisert av Adam Kleinman, og kuratert av Katrine Elise Agpalza Pedersen med Kleinman.
Kunstneren vil takke hvert enkelt medlem av crewet, produksjonsteamet og oppdragsgiverne som var involvert i produksjonen av The Time of Our Lives, The Fortress og Essence. Uten deres bidrag ville ikke disse verkene vært mulige.
Kunsthall Trondheim ønsker å takke Samantha Wolf (Sin Wai Kin Studio); Therese Kellner, Richard Julin (Accelerator); Summer Guthery (Canal Projects New York); Mimi Chun, Jims Lam, Helena Halim (Blindspot Gallery) og Antonia Marsh (Soft Opening).
––––
Sin Wai Kins nye videoverk The Time of Our Lives (2024) er initiert av Accelerator og co-produsert med Kunsthall Trondheim, Canal Projects, og Blindspot Gallery, og støttet av Vince Guo. Courtesy kunstneren og Blindspot Gallery.
The Time of Our Lives turnerer:
19.10.24–09.02.25, Accelerator, Stockholm
23.01.25–16.03.25, Kunsthall Trondheim, Trondheim
31.01.25–30.03.25, Canal Projects, New York
22.03.25–03.05.25, Blindspot Gallery, Hong Kong
The Fortress (2024) er bestillingsverk av Lahore Biennale Foundation og Forma. Støttet av The British Council og Shane Akeroyd. Courtesy kunstneren og Blindspot Gallery.
Essence (2024) er bestillingsverk av Soft Opening, støttet av The Gallery. Courtesy kunstneren og Soft Opening.