Kunsthall Trondheim
Tidligere arrangement

Programslipp 2017 og åpning

Ingela Johansson: Stillbilde fra Andrei’s Maria, skuespiller Guðrún Gísladóttir, 2016. Nástio Mosquito: Stillbilde fra 3 Continents (2010), © Nástio Mosquito, gjengitt med tillatelse fra kunstneren.

Er du nysgjerrig på Kunsthall Trondheims program for 2017? Velkommen til programslipp, åpning av to filminstallasjoner og kunstnersamtale med Ingela Johansson.

Torsdag 2. mars inviterer Kunsthall Trondheim til gledelig kunngjøring av sitt program for 2017, og åpning av filminstallasjoner av kunstneren Ingela Johansson (Sverige) og kunstneren Nástio Mosquito (Angola). Under perioden 2. mars til 19. mars viser Kunsthall Trondheim filminstallasjonen Andrei’s Maria (2016) av Johansson, og to videoverk, 3 Continents (2010) og I am Naked (2005), av Mosquito.

18.00 Utstillingsåpning og programslipp for 2017, direktør Helena Holmberg
18.30 Kunstnersamtale med Ingela Johansson, direktør Helena Holmberg og stipendiat, i Film/bildemedia, NTNU, Ingrid Synneva Holtar.

Det er mulig å se filminstallasjonene fra 17.00 til 20.00.

Nástio Mosquito ble født i Angola i 1981. Han har spilt inn flere studioalbum under navnet Gatuno Eimigrante & Pai De Família. Han åpnet nylig en separatutstilling på MOMA i New York, og har tidligere stilt ut verker på Venezia-biennalen (2015), Fondazione Prada i Milano, ICA London samt Moskva-biennalen for samtidskunst.

Ingela Johansson er basert i Stockholm, og hennes researchbaserte kunstneriske praksis forholder seg ofte til stedsspesifikke problemstillinger, med interesse i sosial historie og kollektivt minne. Johanssons interdisiplinære tilnærming kombinerer forskjellige estetiske strategier og medier. I 2016 fikk Johansson Konstnärsnämndens toårige arbeidsstipend, og har tidligere utstilt ved Kalmar Konstmuseum, Sverige og Alternativa, Gdańsk, Polen (2016).


Ingrid Synneva Holtar er stipendiat i Film/bildemedia ved Institutt for kunst- og medievitenskap, NTNU. I sitt doktorgradsprosjekt Cameras and Kitchens: A critical study of the «women’s cinema» in Norway, ønsker Holtar å undersøke fremveksten av kategorien «kvinnefilm» i Norge på 1970- og 1980-tallet, og videre utforske denne historien i en internasjonal sammenheng og som en del av en diskurs om film og feminisme. Holtar har Master of Arts i Film Studies fra Columbia University (2015), med flaggskipstipend fra The Fulbright Foundation (2013).