Overføring av Ta mi hand av Per Kleiva (1983), på ramme-passepartout. Courtesy Stig Gjerstadli. Foto: Torstein Olav Eriksen/Kunsthall Trondheim
Hva er et kunstverks levetid, og hvilke spor etterlater verket seg? Dette spørsmålet finner et svar i Acid Prints, en bemerkelsesverdig samling av «spøkelsesbilder» oppdaget i Trondheim. Disse spøkelseslignende avtrykkene ble ikke skapt av kunstnere. De ble dannet naturlig av at innrammede kunstnertrykk gradvis overførte seg til bakgrunnsmaterialet etter å ha hengt i lokale hjem i mange år.
Stig Gjerstadli begynte å samle på disse gåtefulle overføringene etter å ha lagt merke til dem på sin arbeidsplass, rammeforretningen RAMM i Trondheim. Som fotografiske negativer fremsto disse «spøkelsene» som inverterte versjoner av kunsttrykkene som de stammer fra og fungerer som en tidskapsel, som dokumenterer tiår med miljøforhold gjennom sine unike kjemiske avtrykk. På denne måten har disse utilsiktede overføringene blitt artefakter i seg selv, født av samtalen mellom kunst og vertsmiljø over tid.
Det som gjør dette tilfeldige arkivet ekstraordinært, er dets doble fortelling: Det bevarer både et spor av de opprinnelige kunstnernes tilsiktede arbeid og en utilsiktet dokumentasjon av disse trykkenes liv i norske hjem. Denne samlingen av overføringer skaper en ny type «mor-trykk», en organisk matrise som dokumenterer den opprinnelige kunstneriske visjonen og den materielle historien om bevaringen. Gjennom disse bildene får vi et glimt av det fascinerende skjæringspunktet mellom bevisst kunstnerisk skapelse og de subtile kreftene ved tid, kjemi og miljø som virker i private rom.
En kort dokumentar følger utstillingen, og legger til personlige historier bak disse kunstverkene og deres spøkelsesbilder. I filmen reflekterer Stig Gjerstadli og RAMM-eier Ingrid Oliv Olava Sørgjerd over Trondheims kunstsamlingshistorie, sett gjennom linsen til byens ledende rammeforretning. Dokumentaren viser også intervjuer med noen av samlerne som eier de originale kunstverkene som har skapt disse spøkelsesbildene, og de deler hva disse arbeidene har betydd for dem over tid.
Som en del av utstillingen, viser Kunsthall Trondheim et samarbeidsbasert "Acid Print", lagd av institusjonens besøkende og arrangert av den lokale kunstneren Dag Olav Kolltveit. Dette kunstverket er et kontrollert eksperiment, som ikke representerer standard museumspraksis for bevaring i dag. Det vil forbli utstilt i Kunsthall Trondheim i flere år, og gradvis forme sitt spøkelsesbilde – og bli en unik tidskapsel av vår institusjon og dets besøkende.
Spøkelsesbildene inkluderer avtrykk overført fra originale kunstverk (muligens) av: Håkon Bleken, Odd Harrong, Ramon Isern, Per Kleiva, Ilse Claesson Rumpke og Axel Salto.
Kuratert av Adam Kleinman og Joe Rowley.
Acid Prints er en av tre roterende miniutstillinger som kompletterer Liv Bugges soloutstilling Umbilical Fire. Alle fire utstillingene er skapt av og presentert ved Kunsthall Trondheim i sammenheng med Hannah Ryggen Triennalen 2025. 2025-utgaven av Triennalen utforsker kollektivt temaet «mater» (latin for mor og roten til ord som «materie» og «materiale») på tvers av Trondheims kunstinstitusjoner, og knytter begrepene morskap og omsorg til produksjonen av kulturarv og materialitet i seg selv. Initiert av Nordenfjeldske Kunstindustrimuseum, inkluderer det samarbeidsbaserte Triennale-programmet dedikerte presentasjoner ved Dropsfabrikken, Kjøpmannsgata Ung Kunst (K-U-K), Trondheim kunstmuseum, Trøndelag senter for samtidskunst og Ørland/Bjugn Kunstforening, samt ved Kunsthall Trondheim.